lauantai 8. joulukuuta 2012

Luukku 8


Luukku 8, lapsuuden jouluperinteet.

Ah, niitä ihania jouluisia muistoja!
Yleensä meidän perhe on aina viikonloppuisin ja pyhäpäivinä nukkunut tosi pitkään, lukuunottamatta siskoa joka halus katsoa lastenohjelmat heti aamuseitsemältä.
Mutta kas kummaa, jouluaattona me kaikki kolme sisarusta oltiin kun ohjukset pystyssä. 
Hyvä kun pystyttiin edes yötä kunnolla nukkumaan.
Aamulla syötiin riisipuuroa ja katsottiin perheen kesken telkkarista ohjelmia. 
Kuusikin muistaakseni koristeltiin aina vasta aattona. 
Siinä päivän mittaan käytiin ulkona, syötiin paljon ja herkuteltiin sitäkin enemmän. 
Iltapäivästä /alkuillasta me lähdettiin sitten aina mummolaan. 
Äitillä aina jostain syystä kesti tää lähteminen, me muut oltiin aina jo autossa odottamassa.
Mummolassa sitten syötiin lisää ja alettiin odottaa joulupukkia (myöhemmin mulle sit "isona tyttönä" selvisi, että se oli mummon ja papan naapuri Pennanen :D)
Joulupukki oli aina "myöhässä" ja tehny hirveen urakan. 
Siksi porot oli pitäny viedä jo takaisin korvatunturille, ja pukki saapui autolla.
Mun piti aina mennä ekaksi pukin syliin ja laulaa sille joku joululaulu. 
Ja aina mua jännitti niiiiiiiiiiiiin paljon.
Mummolassa oltiin myöhälle iltaan ja kun kotiin tultiin niin tontut (=äiti jolla kesti) 
jättäny lisää lahjoja kuusen alle! 
Aina isoimmat paketit oli kotona odottamassa ja pitkälle yöhönhän siinä meni ennen kuin kaikki lapset oltiin taas nukkumassa. Mutta jouluaaton jälkeen aina uni maistui kaikille.
Seuraavana aamuna tietenkin oltiin taas kuin ohjukset ylhäällä leikkimässä uusilla leluilla.

Nyt näin "aikuisemmalla" iällä, meidän (tai no mun) joulu on vähän muuttunut.
Aamutouhujen jälkeen, oon aina lähtenyt käymään biologisen äidin luona syömässä. Siellä availtu paketit ja vietetty aikaa yhdessä. Äidin luona on ollut yleensä mun veljet, biologinen isä sekä äidin miesystävä. 
Äidin luota iskä ja muu perhe mut aina noukkii sitten autoon ja auton nokka kohti mummon kotia.
 Mummolassa käydään nykyään saunassa, katsotaan elokuvia / ohjelmia, avataan lahjoja ja tietenkin syödään. Sieltä sitten mä lähden vielä käymään mun toisilla isovanhemmilla vähän syömässä lisää.
Illalla ollaan käyty pappojen haudoilla ja keskiyöllä joulukirkossa. 

Viime vuonna tähän aikaan mulla oli ennenaikaisen synnytyksen riski, 
joten en saanu matkustaa vanhempien luokse.
Olin ekaa kertaa ikinä joulun Helsingissä. V
iime jouluna oltiin miekkosen kanssa kaksin koko jouluaatto. 
Illalla anoppi ja miekkosen veli tuli Joensuusta meille. Oli se mukavaa tietty niinkin, mutta harmittihan se silti.
Tänä vuonna me lähdetään anopin luokse ja sitten joulupyhinä ajellaan myös Jyväskylään mun sukulaisiin.
Saas nähdä millaiset omat jouluperinteet meille muodostuu :)

Emma


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti